• Instagram
  • Instagram
  • Flickr
  • WhatsApp
  • linkedin
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube

DOUTORADO EM ADMINISTRAÇÃO

 

 

Ementa

Workshop da Produção Científica e Acadêmica

Nível: Doutorado
Obrigatória: Não
Carga Horária: 48
Créditos: 4.0

Ementa

Discutir aspectos pertinentes à forma, estruturação e publicação da pesquisa científica de qualidade. Apresentar e analisar questões associadas às práticas aceitas pela academia, comportamentos e atitudes do bom pesquisador, deixando claros valores e ética da comunidade científica. Identificar o correto posicionamento do pesquisador junto à comunidade acadêmica, fornecendo subsídios orientações sobre procedimentos eficazes do pesquisador no ciclo da elaboração de um artigo científico. Apresentar as características de artigos de alta qualidade. Identificar critérios e indicadores de avaliação de artigos científicos de alta qualidade. Discutir questões pertinentes das práxis de pesquisa relacionadas com a geração de conhecimento científico.

Referências:

Alaskar, T.; Poulis, E. Business intelligence capabilities and implementation strategies. International Journal of Global Business, v.8, n.1, p.34-45, 2015.
Andery, M. A.; Micheletto, N.; Sério, M. T. P.; Rubano, D. R.; Moroz, M.; Pereira, M. P.; Gioia, S. C.; Gianfaldoni, M.; Savioli, M. R.; Zanotto, M. L. Para compreender a ciência – uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.
Barbara W. R. The use of article summaries in accounting courses: Improving students’ reading comprehension, learning, thinking, and communication skills. American Journal of Business Education, v.6, n.6, p.595-608, 2013.
Besancenot, D.; Huynh, K. V.; Faria, J. R. Search and research: the influence of editorial boards on journals’ quality. Theory, v.73, p.687–702, 2013.
Brown, B. S.; Weible, R. J.; Olmosk, K . E. Business school deans on student academic dishonesty: a Survey. College Student Journal, v.44, n.2, p.299-308, 2010.
Castiel, L. D.; Sanz-Valero, J. Entre fetichismo e sobrevivência: O artigo científico é uma mercadoria acadêmica? Cad. Saúde Pública, v.23, n.12, 2007.
Clarysse, B.; Tartari, V.; Salter, A. The impact of entrepreneurial capacity, experience and organizational support on academic entrepreneurship. Research Policy, v.40, n.8, p.1084-1093, 2011.
Colquitt J. A.; Zapata-Phelan, C. P. Trends in theory building and theory testing: A five-decade study of the Academy of Management Journal. Academy of Management Journal, v.50, n.4, p.1281-1303, 2007.
Corley, K. G.; Gioia, D. A. Building theory about theory building: What constitutes a theoretical contribution?, Academy of Management Review, v.36, n.1, p.12-32, 2011.
Cotton, C. Submission fees and response times in academic publishing. American Economic Review, v.103, n.1, p.501-509, 2013.
Cui, J.; Jo, H.; Na, H.; Velasquez, M. G. Workforce diversity and religiosity. Journal of Business Ethics, v.128, n.4, p.743-767, 2015.
Davidsson, P. The entrepreneurship research challenge. Massachussets: Edward Elgar Publishing, 2008.
Echer, I. C. A revisão da literatura na construção do trabalho científico. Revista Gaúcha de Enfermagem, v.22, n.2, p.5-20, 2001.
Ferreira, S. M. S. P.; Targino, M. das G. (orgs). Preparação de revistas científicas: teoria e prática. São Paulo: Reinchmann & Autores, 2005.
França, J. L. Manual para normalização de publicações técnico-científicas. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2007.
Frey, B. S. Publishing as prostitution? Choosing between one’s own ideas and academic success. Public Choice, v.116, p.205–223, 2003.
Fuchs, J. T.; Souza, J. A. de C. Como escrever (sem medo) o artigo acadêmico. Curso de Extensão EaD. Edição 2009/2. São Leopoldo: UNISINOS, 2009.
Guillén, M.; Ferrero, I.; Hoffman, W. M. The neglected ethical and spiritual motivations in the workplace. Journal of Business Ethics, v.128, n.4, p.803–816, 2015.
Jeung, C.-W.; Yoon, H. J.; Park, S.; Jo, S. J. The contributions of human resource development research across disciplines: a citation and content analysis. Human Resource Development Quarterly, v.22, n.1, p.87-109, 2011.
Kuzma, A.; Kuzma, J.; Thiewes, H. Business student attitudes, experience, and satisfaction with online courses. American Journal of Business Education, v.8, n.2, p.121-136, 2015.
La Rocca, A.; Mandelli, A.; Snehota, I. Netnography approach as a tool for marketing research: the case of Dash-P&G/TTV. Management Decision, v.52, n.4, p.689-704, 2014.
Landström, H.; Benner, M. Entrepreneur Research: a history of scholarly migration. In: Landström, H.; Lohrke, F. Historical foundations of entrepreneurship research. Cheltenham: Edward Elgars, 2010.
Lawrence, P. R.; Pirson, M. Economistic and humanistic narratives of leadership in the age of globality: Toward a renewed darwinian theory of leadership. Journal of Business Ethics, v.128, n.2, p.383–394, 2015.
Lundqvist, M. A.; Middleton, K. L. W. Academic entrepreneurship revisited – university scientists and venture creation. Journal of Small Business and Enterprise Development, v.20, n.3, p.603-617, 2013.
Meethal, R. E. Towards building a skill based society in India. International Journal of Sociology and Social Policy, v.34, n.3, p.181-195, 2014.
Motta-Roth, D. Artigo acadêmico. In: Motta-Roth, D. (Org.). Redação acadêmica: princípios básicos. Santa Maria: Imprensa Universitária, 2009.
Neergaard, H.; Ulhoi, J. P. Handbook of qualitative research methods in entrepreneurship. Massachussets: Edward Elgar Publishing, 2007.
Ng, E., S.; Metz, I. Multiculturalism as a strategy for national competitiveness: the case for Canada and Australia. Journal of Business Ethics, v.128, n.2, p.253-266, 2015.
Nield, S. Mortgage market review: hard-wired or common sense? Journal of Consumer Policy, v.38, n.2, p.181-202, 2015.
Pellegrini, M. M.; Ciappei, C. CSR policies - Ethical judgment and radical business changes: the role of entrepreneurial perspicacity. Journal of Business Ethics, v.128, n.4, p.769-788, 2015.
Roe, C. W.; Toma, A. G.; Yallapragada, R. M. Innovation in business education: Developing a high quality online MBA. American Journal Of Business Education, v.8, n.2, p.169-176, 2015.
Sánchez, P. E.; Hernández, S. B. CSR Policies: Effects on labour productivity in Spanish micro and small manufacturing companies. Journal of Business Ethics, v.128, n.4, p.705–724, 2015.
Saraiva, E. V.; Carrieri, A. de P. Citações e não citações na produção acadêmica de estratégia no Brasil: Uma reflexão crítica. Revista de Administração, v.44, n.2, p.158-166, 2009.
Storsletten, V. M. L.; Jakobsen, O. D. Development of leadership theory in the perspective of Kierkegaard’s philosophy. Journal of Business Ethics, v.128, n.2, p.337-349, 2015.
Sun, J.; Wang, G. G. How is HRD doing in research and publications? An assessment of journals by AHRD (2005-2011). European Journal of Training and Development, v.37, n.8, p.696-712, 2013.
Teixeira, A.; Rocha, M. Cheating by economics and business undergraduate students: an Exploratory international assessment. Higher Education, v.59, n.6, p.663-701, 2010.
Thong, R.; Lotta, T. Creating a culture of productivity and collaborative innovation: Orion's R&D transformation. Research Technology Management, v.58, n.3, p.41-50, 2015.
Trzesniak, P. A estrutura editorial de um periódico científico, in: Sabadini, A. A. Z. P., Sampaio, M. I. C., Koller, S. H. (org.). Publicar em Psicologia: um enfoque para a revista científica. São Paulo/SP: Conselho Federal de Psicologia/Casa do Psicólogo, 2009.
Wang, G. G.; Gilley, J. W.; Sun, Y. J. The ‘science of HRD’: reshaping HRD research through scientomatics. Human Resource Development Review, v.11, n.4, p.556-567, 2012.
Wang, R. J.-H.; Malthouse, E. C.; Krishnamurthi, L. On the Go: How Mobile Shopping Affects Customer Purchase Behavior. Journal of Retailing v.91, n.2, p.217-234, 2015.